• √ Snabb leverans
  • √ Fri frakt >1000 kr
  • √ Fri retur
Garantier och reklamationer
Kundservice

Garantier och reklamationer

Information från Serviceavdelningen

GARANTI

Meindl lämnar 1 års garanti mot fabrikationsfel. Efter garantitiden löpt ut behöver du själv bevisa att felet är ursprungligt.

LAGSTADGAD REKLAMATIONSRÄTT

Enligt lag har du tre års reklamationsrätt för varor inköpta i Sverige. Har du köpt dina skor i annat land kan andra regler gälla.

Meindl ansvarar för fel som är ursprungliga, det vill säga som funnits där när du tog emot varan. För fel som beror på vanvård, onormalt bruk, olyckshändelse eller liknande ansvaras ej.

I första hand undersöks om felet kan repareras, i andra hand ersätts du med en ny likvärdig vara och i tredje hand lämnas ekonomisk ersättning eller prisavdrag.

GORE-TEX® GARANTI

För skor som är fodrade med GORE-TEX® gäller sedvanlig garanti för vattentäthet, inklusive åldersavdrag med 25% per år. Vi förbehåller oss rätten att testa vattentätheten och göra en bedömning och garantin gäller endast vid normal användning och ej vid onormalt slitage.

HUR GÖR JAG NÄR JAG VILL REKLAMERA

Du måste reklamera inom skälig tid efter att du upptäcker felet, inom två månader rekommenderas.

Reklamation konsument

1. Vänd dig i första hand till butiken där du köpte dina produkter. De gör en första bedömning av ev. reklamation. OBS! Kvitto eller inköpsbevis är ett krav för att kunna reklamera en vara och ska alltid uppvisas.

2. Om du ska lämna in kängor/skor för bedömning, se till att de är väl rengjorda och torra. Vi förbehåller oss rätten att returnera smutsiga skor/kängor eller fakturera kostnaden för rengöring (500 kr). Ev. fraktkostnad står du själv för.

3. Ta ur specialgjorda innersulor. Vi kan inte garantera att du får tillbaka ev. inskickade specialsulor.

4. Har du handlat av Meindl.se? Kontakta först oss på service@moxter.se för en första bedömning eller ring vår kundtjänst på 063-391 64 03. OBS! Kvitto eller inköpsbevis är ett krav för att kunna reklamera en vara och ska alltid uppvisas.

5. Skall produkten skickas till oss på Meindl.se? Använd leveransadressen:
Moxter AB
Chaufförvägen 19A
831 48 ÖSTERSUND
Lämna tydlig avsändarhänvisning inklusive mobilnummer och mailadress. Använd vår retursedel så får du med alla dina uppgifter.
>> Ladda ned vår retursedel.

REKADE försändelser, boxförsändelser och personligen adresserade paket undanbedes då det innebär merarbete.

Vid eventuell tveksamhet eller om du har några frågor, kontakta oss innan produkterna skickas.

Reklamation butik (återförsäljare)

1. Vid minsta tveksamhet, kontakta oss på service@moxter.se eller 063-55 66 66 för hjälp med bedömning av om det är en reklamation och ev. åtgärder.

2. Vid en reklamation av kängor/skor; se till att de är väl rengjorda och torra. Vi förbehåller oss rätten att returnera smutsiga skor/kängor.

3. Ta ur specialgjorda innersulor.

4. Skall produkten skickas till oss på Moxter? Använd lev. adressen:
Moxter AB
Chaufförvägen 19A
831 48 ÖSTERSUND
Lämna tydlig avsändarhänvisning inklusive mobilnummer och eventuell mailadress.

REKADE försändelser, boxförsändelser och personligen adresserade paket undanbedes då det innebär merarbete.

Vid eventuell tveksamhet eller frågor, kontakta oss innan produkterna skickas.

EFTER REKLAMATIONSTIDEN GÅTT UT

Meindls skor och kängor är designade så att de flesta fel ska gå att reparera. Kontakta oss därför gärna för konsultation, även om tiden för garanti och reklamation gått ut.

KRAV PÅ RENGÖRING

Tänk på oss som packar upp dina skor och ska bearbeta dem! När du skickar in dina skor till oss eller ditt inköpsställe, ska du se till att de är väl rengjorda och torra. Vi förbehåller oss rätten att returnera skorna eller fakturera kostnaden för rengöring (f.n. 500 kr). Ev. fraktkostnad står du för själv.

INGEN REKLAMATIONSRÄTT

Lagen använder uttrycket “icke ändamålsenligt bruk”. Vad gäller skor så kan det betyda att rätten till reklamation försvinner vid följande situationer

•   Sprickbildning läder: Om ovanlädret blivit styvt och spricker på grund av gödselvatten eller torkning i för höga temperaturer.

•   Sulor: Om skorna används på oljigt underlag under en längre tid så välver sig sulorna och blir vågiga. Detta gäller de produkter som inte är uttalat olje- eller syrabeständiga.

•   Fläckar: Skor eller ovanläder som kommit i kontakt med syra eller olja kan inte repareras. Ibland hjälper kosmetik såsom färgad skokräm.

•   Gummiförstärkning: Om en sko med formpressad sula eller gummiförstärkning kring skon behandlas med läderolja eller läderfett undermineras de klistrade skarvarna av olja resp. fett, vilket gör att sulan/ bandet lossnar.

•   Arbetsskor: Om du använder våra skor/kängor som arbetsskor (byggarbetsplats & dyl). T.ex. är viss målarfärg förödande för lädret och förstör limningen.

•   Övrig användning som leder till ett onormalt slitage: T ex kan bristande knytning, långa tånaglar mm påverka slitage av foder. 

TIPS FRÅN OSS

HAKAR OCH HYSKOR

Lossnat: Hakar och hyskor monteras mycket omsorgsfullt, trots att det är ett av ca 200 arbetssteg som görs för hand när en sko tillverkas. Om en av dessa hakar lossnar rekommenderar vi att du går till din lokala skomakare.

Rostiga hakar: Detta kan undvikas genom att du regelbundet behandlar hakarna med vax eller vaselin.

SULOR

Halkiga: Om sulorna på nyinköpta skor är hala kan det vara för att silikonrester från impregneringsmedlet är kvar. Rugga upp sulan (t.ex. med slippapper) eller gå på makadam eller asfalt. Bra gummi härdar på ytan med tiden, därför bör proceduren upprepas.

Nya yttersulor: Under förutsättning att resten av kängan är intakt kan du sula om dina Meindlkängor. Läs mer och beställ på meindl.se; sulkassettbyte. Kontakta oss gärna vid frågor. Observera att garantin för vattentäthet upphör vid omsulning. 

OVANLÄDER

Vax: Skinn är en naturprodukt som behöver vård och näring. Genom att ovanlädret behandlas med vax blir färgen mörkare. Nubuck- eller mockaläder får dessutom en blank yta. Vinsten är att skorna håller längre med regelbunden vaxning.

Mögel: Se till att skorna är riktigt torra innan de läggs undan för förvaring. Sätt dem aldrig i en plastkasse. Om skorna inte får andas och avge fukt kommer de snabbt att bli mögliga (inte giftigt men obehagligt). Mögelsvampar trivs i en fuktig och varm omgivning.

Färg: Alltför stark exponering för ljus kan orsaka färgförändringar.

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor om dina skor eller strumpor. Mejla: service@moxter.se eller ring 063-55 66 66.

Liknande artiklar

  • Kontakta oss

    Välkommen att kontakta oss! Vi hjälper dig med din order, hur man handlar på meindl.se, svarar på frågor om returer eller och guidar dig till rätt Meindl-modell. Här hittar du alla våra kontaktuppgifter.

  • Köpvillkor

    I våra köpvillkor finner du info om beställning, leverans, betallösningar, returer, reklamationer m.m. när du handlar på meindl.se.

  • Återförsäljare

    Meindl finns över hela Sverige; i fristående butiker, stora kedjor, specialiserade yrkesbutiker, ortopediverkstäder och givetvis på webben.

  • #Yesmeindl

    Vi har ett noga utvalt sortiment av #Yesmeindl hos oss på meindl.se – för dig med höga krav på kvalitet, funktion och komfort.

Denna webbplats använder cookies för att spara information på din dator och säkerställa att du får bästa möjliga erfarenhet av vår webbplats.

Läs mer om hur cookies används i vårCookie policy.