INFORMATION FRÅN SERVICEAVDELNINGEN
LAGSTADGAD REKLAMATIONSRÄTT
Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens riktlinjer för reklamationer och enligt lag har du tre (3) år + två (2) månaders reklamationsrätt för varor inköpta i Sverige. Har du köpt dina skor i annat land kan andra regler gälla.
Meindl ansvarar för fel som är ursprungliga, det vill säga som funnits där när du tog emot varan. För fel som beror på vanvård, onormalt bruk, olyckshändelse eller liknande ansvaras ej.
I första hand undersöks om felet kan repareras, i andra hand ersätts du med en ny likvärdig vara och i tredje hand lämnas ekonomisk ersättning eller prisavdrag, vilket sker via det betalningssätt som användes vid köpet eller enligt överenskommelse med dig som kund.
GORE-TEX® GARANTI
För skor som är fodrade med GORE-TEX® gäller sedvanlig garanti för vattentäthet, inklusive åldersavdrag med 25% per år. Vi förbehåller oss rätten att testa vattentätheten och göra en bedömning och garantin gäller endast vid normal användning och ej vid onormalt slitage.
HUR GÖR JAG NÄR JAG VILL REKLAMERA
Du måste reklamera inom skälig tid efter att du upptäcker eller borde ha upptäckt felet, normalt inom två (2) månader.
REKLAMATION KONSUMENT
1. Vänd dig i första hand till butiken där du köpte dina produkter. De gör en första bedömning av ev. reklamation. OBS! Kvitto eller inköpsbevis är ett krav för att kunna reklamera en vara och ska alltid uppvisas.
2. Om du ska lämna in kängor/skor för bedömning, tänk på oss som hanterar dina skor. Varor som skickas för reklamation eller service bör vara rengjorda för att vi ska kunna undersöka, testa och utvärdera varans kvalitet och funktion. Ett värdeminskningsavdrag kan komma att göras om varan har hanterats på ett sätt som överstiger normalt bruk, om den skadats genom en olyckshändelse eller om den visar tecken på bristande skötsel, vilket i sådant fall kommer att specificeras till dig som kund.
3. Ta ur specialgjorda innersulor. Vi kan inte garantera att du får tillbaka ev. inskickade specialsulor. Detta beror på att varan skickas vidare till tillverkaren vid en godkänd reklamation.
4. Har du handlat av Meindl.se?
För att upprätta ett reklamationsärende, vänligen kontakta oss på e-post: info@meindl.se eller ring vår kundtjänst på 063-391 64 03 för en första bedömning. Om du väljer att mejla, inkludera gärna bilder. OBS! Kvitto eller inköpsbevis är ett krav för att kunna reklamera en vara och ska alltid uppvisas. Uppge ditt ordernummer om du handlat på meindl.se.
5. Skall produkten skickas till oss på Meindl.se?
Kontakta oss på info@meindl.se eller ring vår kundtjänst på 063-391 64 03 för att få instruktioner och tillgång till vårt förbetalda leveransalternativ. Väljer du att använda en annan returmetod står du själv för returkostnaden och bär ansvaret för försändelsen tills den når oss. Notera också att om reklamationen inte godkänns, debiteras du för returfrakten tillbaka till ditt ombud.
Vi undanber oss REKADE försändelser, boxförsändelser eller personligen adresserade paket, eftersom dessa innebär extra hantering.
Tänk på att alltid lämna tydlig avsändarhänvisning inklusive mobilnummer och mailadress för att vi ska veta vem vi ska kontakta. Använd med fördel vårt returformulär så får du med alla dina uppgifter.
Vid eventuell tveksamhet eller om du har några frågor, kontakta oss innan produkterna skickas för att undvika onödiga frakter och kostnader.
Efter första kontakt och enligt överenskommelse ska defekta varor som är köpta på MEINDL.SE skickas till:
Moxter AB
Chaufförvägen 19 A
831 48 ÖSTERSUND
REKLAMATION BUTIK (ÅTERFÖRSÄLJARE)
1. Vid minsta tveksamhet, kontakta oss på Moxter AB på service@moxter.se eller 063-55 66 66 för hjälp med bedömning av om det är en reklamation och ev. åtgärder. Var noga med att begära ett inköpskvitto/köpebevis av kunden.
2. Vid en reklamation av kängor/skor – tänk på oss som hanterar produkten. Varor som skickas för reklamation eller service bör vara rengjorda för att vi ska kunna undersöka, testa och utvärdera varans kvalitet och funktion. Ett värdeminskningsavdrag kan komma att göras om varan har hanterats på ett sätt som överstiger normalt bruk, om den skadats genom en olyckshändelse eller om den visar tecken på bristande skötsel, vilket i sådant fall kommer att specificeras till er.
3. Ta ur specialgjorda innersulor och låt kunden behålla dessa hemma. Vi kan inte garantera att dessa skickas tillbaka till er alt. kund då en godkänd reklamation skickas vidare till tillverkaren.
4. Skall produkten skickas till oss på Moxter AB? Kontakta oss för instruktion om leverans. Tänk på att alltid lämna tydlig avsändarhänvisning inklusive mobilnummer och mailadress för att vi ska veta vem vi ska kontakta.
Efter första kontakt och enligt överenskommelse ska defekta varor skickas till:
Moxter AB
Chaufförvägen 19 A
831 48 ÖSTERSUND
REKADE försändelser, boxförsändelser och personligen adresserade paket undanbedes då det innebär merarbete.
Vid eventuell tveksamhet eller frågor, kontakta oss innan produkterna skickas.
EFTER REKLAMATIONSTIDEN GÅTT UT
Meindls skor och kängor är designade så att de flesta fel ska gå att reparera. Kontakta oss därför gärna för konsultation, på info@meindl.se eller 063-391 64 03, även om tiden för reklamation gått ut.
RENGÖRING
Om du ska lämna in kängor/skor för bedömning, tänk på oss som hanterar dina skor. Varor som skickas för reklamation eller service bör vara rengjorda för att vi ska kunna undersöka, testa och utvärdera varans kvalitet och funktion. Ett värdeminskningsavdrag kan komma att göras om varan har hanterats på ett sätt som överstiger normalt bruk, om den skadats genom en olyckshändelse eller om den visar tecken på bristande skötsel, vilket i sådant fall kommer att specificeras till er.
INGEN REKLAMATIONSRÄTT
Lagen använder uttrycket “icke ändamålsenligt bruk”. Vad gäller skor så kan det betyda att rätten till reklamation försvinner vid följande situationer:
• Sprickbildning läder: Om ovanlädret blivit styvt och spricker på grund av gödselvatten eller torkning i för höga temperaturer.
• Sulor: Om skorna används på oljigt underlag under en längre tid så välver sig sulorna och blir vågiga. Detta gäller de produkter som inte är uttalat olje- eller syrabeständiga.
• Fläckar: Skor eller ovanläder som kommit i kontakt med syra eller olja kan inte repareras. Ibland hjälper kosmetik såsom färgad skokräm.
• Gummiförstärkning: Om en sko med formpressad sula eller gummiförstärkning kring skon behandlas med läderolja eller läderfett undermineras de klistrade skarvarna av olja resp. fett, vilket gör att sulan/ bandet lossnar.
• Arbetsskor: Om du använder våra skor/kängor som arbetsskor (byggarbetsplats & dyl). T.ex. är viss målarfärg förödande för lädret och förstör limningen.
• Övrig användning som leder till ett onormalt slitage: T ex kan bristande knytning, långa tånaglar mm påverka slitage av foder.
TIPS FRÅN OSS
HAKAR OCH HYSKOR
Lossnat: Hakar och hyskor monteras mycket omsorgsfullt, trots att det är ett av ca 200 arbetssteg som görs för hand när en sko tillverkas. Om en av dessa hakar lossnar rekommenderar vi att du går till din lokala skomakare.
Rostiga hakar: Detta kan undvikas genom att du regelbundet behandlar hakarna med vax eller vaselin.
SULOR
Halkiga: Om sulorna på nyinköpta skor är hala kan det vara för att silikonrester från impregneringsmedlet är kvar. Rugga upp sulan (t.ex. med slippapper) eller gå på makadam eller asfalt. Bra gummi härdar på ytan med tiden, därför bör proceduren upprepas.
Nya yttersulor: Under förutsättning att resten av kängan är intakt kan du sula om dina Meindlkängor. Läs mer och beställ på meindl.se; sulkassettbyte. Kontakta oss gärna vid frågor på info@meindl.se eller 063-391 64 03. Observera att garantin för vattentäthet upphör vid omsulning.
OVANLÄDER
Vax: Skinn är en naturprodukt som behöver vård och näring. Genom att ovanlädret behandlas med vax blir färgen mörkare. Nubuck- eller mockaläder får dessutom en blank yta. Vinsten är att skorna håller längre med regelbunden vaxning.
Mögel: Se till att skorna är riktigt torra innan de läggs undan för förvaring. Sätt dem aldrig i en plastkasse. Om skorna inte får andas och avge fukt kommer de snabbt att bli mögliga (inte giftigt men obehagligt). Mögelsvampar trivs i en fuktig och varm omgivning.
Färg: Alltför stark exponering för ljus kan orsaka färgförändringar.