• √ Snabb leverans
  • √ Fri frakt >1000 kr
  • √ Fri retur
Köpvillkor

Köpvillkor

Köpvillkor Sverige 

Dessa allmänna villkor för köp och leverans är tillämpliga på alla köpeavtal som du ingår med MEINDL.SE / Moxter AB. Genom att godkänna och slutföra ett köp på meindl.se accepterar du dessa allmänna villkor.

MEINDL.SE / Moxter AB förbehåller sig rätten att när som helst ändra Köpvillkoren, utan att meddela dig i förväg. Den version av Köpvillkoren som du godkänner vid din beställning gäller för ditt köp.

1. ALLMÄNT

MEINDL.SE / Moxter AB tillämpar såväl Konsumentköpslagen (1990:932) som Distansavtalslagen (2005:59). 

Vi reserverar oss för eventuella brister eller fel i information om produkter, nyansskillnader på grund av olika skärminställningar, bilder, priser, lagersaldon eller tekniska fel och vi förbehåller oss rätten att ändra eller korrigera när det kommer till vår kännedom. Skulle något se felaktigt ut ber vi dig hjälpa oss genom att rapportera felet.

Informationen på den här webbplatsen kan innehålla tekniska felaktigheter eller typografiska fel. Kontakta gärna vår kundservice på info@meindl.se för att påtala sådant tekniskt eller typografiskt fel. Vidare reserverar vi oss för förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp gått igenom.

Vi reserverar oss för text och bildfel i vår webbutik samt i våra reklamutskick
All text, grafisk design, logotyper, bilder, etc. tillhör MEINDL.SE/Moxter AB och får inte kopieras.

2. BESTÄLLNING

För att genomföra en beställning måste kund vara myndig, 18 år, eller ha målsmans medgivande. Med kund avses en fysisk person.
Inkommande beställning besvaras med en skriftlig orderbekräftelse via e-post. Beställning är bindande från MEINDL.SE efter att orderbekräftelse skickats till kund. Kontrollera alltid din orderbekräftelse så att din beställning stämmer. I orderbekräftelsen finns även en länk till gällande Köpvillkor. Om något inte stämmer i orderbekräftelsen, vänligen ring oss på 063-391 64 03 snarast möjligt (kontorstider), alternativt mejla oss på info@meindl.se.
Om du inte fått en orderbekräftelse efter lagd order (kontrollera även din Skräppost), vänligen mejla oss på info@meindl.se eller ring 063-391 64 03. 

MEINDL.SE förbehåller sig rätten att neka kund köp. Alla beställningar anses bindande. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss omedelbart på 063-391 64 03 (kontorstider).

Skulle en vara inte finnas på lager kontaktar vi dig och restnoterar den. När vi får in den restnoterade varan skickar vi den till dig. Om du inte önskar den restnoterade varan kan du alltid kontakta oss och avboka den.

När du genomför ett köp på meindl.se godkänner du att din e-postadress kan komma att används i marknadsföringssyfte via mejlutskick från oss. Du har dock närsomhelst möjlighet att avregistrera dig från dessa mejlutskick.

3. PRISER

Alla priser anges inklusive svensk moms, för närvarande 25% och anges i svenska kronor. MEINDL.SE reserverar sig för momshöjningar och andra prisförändringar som vi inte kan råda över. Avgift för frakt och ev. fakturaavgift tillkommer. Vi kommer vid eventuell prishöjning kontakta kunden och erbjuda kunden att häva köpet.

Avvikande villkor och slutförsäljning
Vi reserverar oss för slutförsäljning innan informationen i webbutiken hinner uppdateras. Vid slutförsäljning kontaktar vi dig snarast möjligt.

Vi kan ha kampanjer som har förmånligare villkor än vad som anges i dessa köpvillkor, t ex gällande pris, betalning eller leverans. Dessa förmånligare villkor gäller för de specifika varor eller tjänster som anges i kampanjen, så länge du beställt enligt angiven information, kampanjen är aktiv eller så länge lagret räcker. Vi förbehåller oss rätten att när som helst avsluta dessa kampanjer.

4. BETALNING

Klarna Checkout
Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst. En finess med Klarna Checkout är att Klarna skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Vilka betalsätt som erbjuds dig beror på Klarnas kreditbedömning. De vanligaste betalningsmetoderna är dock faktura, delbetalning, kort, banköverföring eller annan direktbetalning. Allt är lika säkert.

Läs mer om Klarnas villkor här: www.klarna.com/se/kundservice och www.klarna.com/se/villkor

5. LEVERANSTID

Lagervara
Som privatperson skickas ditt paket med PostNord Mypack från vårt lager i Östersund alla vardagar. Om du beställer innan klockan 13:00 på vardagar får du oftast lagerförda varor inom 1–3 vardagar. Undantag/förseningar kan förekomma vid hög belastning på webbutiken, t.ex. under reor och inför högtider. Var därför alltid ute i god tid med din beställning om du tänkt kunna använda din(a) köpta produkt(er) vid ett speciellt tillfälle!

Beställningsvara
En artikel som inte finns i vårt Östersundslager kan vara en Beställningsvara vilket syns på produktsidan ovanför priset. För beställningsvaror är leveranstiden längre då de beställs och skickas från Meindls huvudlager i södra Tyskland. Oftast inom 48 timmar (på vardagar) efter att du lagt din beställning får du ett meddelande via e-post med uppskattad leveranstid.

Utlämningsställe
Med PostNord kommer ditt paket automatiskt till det utlämningsställe som ligger närmast den leveransadress du uppgett. När ditt paket kommit fram får du ett sms eller annat meddelande där det står vilket utlämningsställe du ska gå till. När du hämtar ut ditt paket behöver du visa upp legitimation och ange kollinummer. Du har upp till sju (7) dagar på dig att hämta ut det paket du har beställt. Hämta därför ut ditt paket så snart du fått avisering, så riskerar du inte att det går i retur med debitering som påföljd.

Hemleverans
Har du valt hemleverans så kommer du att få möjlighet att bestämma dag och tid när du kan ta emot dina varor. Du får ett sms eller e-post dagen före första möjliga leveran
stid. Du får också en länk till sida där alternativ för leverans kan väljas. Observera att du måste vara hemma för att leverans ska kunna ske, i annat fall skickas dina varor till närmaste PostNord-ombud.

Hämta i butik
Har du valt Hämta i butik och varan är märkt "I lager" kan du hämta den i vår konceptbutik i Östersund första vardagen efter du fått din orderbekräftelse. Är det en "Beställningsvara" kommer du att få ett SMS när varan finns att hämta i butiken. OBS! Vintern 20/21 är butiken tillfälligt stängd för byggnation av en ny, större butik. Det går dock fortfarande bra att hämta beställda varor på plats mån–tor mellan 9–16, fredagar 9–15. 
Om du önskar avbeställa din order vänligen kontakta kundservice via telefon för snabbast hantering.

När du ska hämta ut ditt paket måste du uppvisa en utskriven eller digital orderbekräftelse som du fick då du gjorde ditt köp, samt ID-handling. Om paket ska hämtas av annan person så ska ombudet kunna visa upp både sin egen och köparens ID-handling samt orderbekräftelse.

Leveransförsening
Om leveransförsening av någon anledning uppstår kommer vi att kontakta dig. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Du som kund har dock rätt att häva köp vid leveransförsening. Om du betalat i förskott får du pengarna tillbaka utan kostnad. Meddela oss omgående på info@meindl.se eller 063-391 64 03 (kontorstider).

Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss. MEINDL.SE förbehåller sig rätten att friskriva sig från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid leveransförsening.

Spåra paket Via PostNord kan du spåra din försändelse.

Endast i Sverige Observera att vi endast levererar produkter inom Sverige.

6. FRAKTKOSTNAD

Fraktfri gräns är 1000 kr inkl.moms. Fraktkostnaden syns alltid i varukorgen. I ditt köp ingår en (1) fri returfrakt. Fler returfrakter står konsumenten för. Väljer du hemleverans kostar det 199 kr inklusive moms om du handlar över 1000 kr. För beställningar under 1000 kr kostar din hemleverans istället 268 kr inklusive moms.  

7. GARANTI

Vi vill att alla våra kunder ska vara 100% nöjda med deras köp. Om du får problem med en produkt kontakta oss. Normalt står kunden för fraktkostnad till serviceverkstad. Kvittot på betald vara gäller som garantisedel. Spara därför alltid kvittot/fakturan under garantitiden!

8. ÖPPET KÖP/ÅNGERRÄTT

MEINDL.SE /Moxter AB tillämpar Distans- och hemförsäljningslagen. Det innebär att du som konsument (gäller ej företag) har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan. Ångerrätten gäller inte följande produkter: elektronik, varor som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats och förseglingen brutits, varor som specialtillverkats efter konsumentens önskemål samt livsmedel. 

Varan skall returneras i obrukat/oförändrat skick, med originaletiketter kvar och i originalemaballaget. Vi mottar ej returer på varor som använts, tänk på att inte prova dem utomhus. MEINDL.SE förbehåller sig rätten att debitera konsument 10% av varans värde om något skulle saknas, exempelvis bruksanvisning eller kartong. Använd den kartong du fick från oss och den bifogade returfraktsedeln du fick med leveransen. Returer som skickas mot postförskott löses ej ut. Om du har betalat i förskott får du pengarna tillbaka inom 14 dagar efter att vi mottagit returen. Återbetalning sker med samma betalningssätt som vid köpet och inkluderar frakt, skatt och ev avgifter. MEINDL.SE står för en (1) fri returfrakt. Fler returfrakter står konsument för. 

Vid frågor är du välkommen att mejla info@meindl.se eller ringa oss på 063-391 64 03 (telefontider).

9. VID RETUR/BYTE

Varan skall returneras i obrukat/oförändrat skick, med originaletiketter kvar och i originalemaballaget. Vi mottar ej returer på varor som använts, tänk på att inte prova dem utomhus. MEINDL.SE förbehåller sig rätten att debitera konsument 10% av varans värde om något skulle saknas, exempelvis bruksanvisning eller kartong. Använd den kartong du fick från oss och den bifogade returfraktsedeln du fick med leveransen. Returer som skickas mot postförskott löses ej ut.

Bifoga returformuläret. Klicka här för att ladda ned returformuläret. Det går också bra att använda Konsumentverkets ångerblankett.

Vi står endast för en (1) fri frakt över 1000 kr samt en (1) fri returfrakt. Om du inte har fått med en returfraktsedel, kontakta info@meindl.se. 

Retur av varor som levererats via hemleverans sker via ditt närmsta PostNord-ombud. Om du inte har möjlighet att ta dig till ett ombud, kan du själv bekosta upphämtning. Kontakta oss via info@meindl.se så hjälper vi dig vidare. 

Du kan alltid kontakta oss om du har några funderingar om returen.

SÄRSKILT FÖR GÅVA PÅ KÖPET
Vid köp där du fått en gåva utan kostnad på köpet ska gåvan returneras vid retur av hela din order. Om du inte returnerar gåvan debiteras du med gåvans angivna varuvärde samt fraktkostnad. Returnerar du en del av din order och uppfyller villkoret för gåva utan kostnad behöver du inte returnera gåvan.

10. REKLAMATION

MEINDL.SE / Moxter AB tillämpar Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer vid reklamationer. Därmed åtar vi oss att byta ut felaktiga eller trasiga produkter. Konsumenten har tre (3) års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Det betyder att du har rätt att reklamera din vara inom tre år från det att du mottagit varan. För att inte förlora din reklamationsrätt, måste du dock meddela oss om felet/defekten inom skälig tid, normalt sett inom två (2) månader, från det att du märkt felet.

Kontakta oss på service@moxter.se så snart du upptäckt ett fel.

Tänk på att inte lösa ut paket med synliga fel som kan ha påverkat skicket på varan du beställt. Gör en reklamation till transportföretaget direkt på utlämningsstället och be dem skicka tillbaka paketet till MEINDL.SE och skriva anledningen till returen på paketet. Mejla sedan till service@moxter.se för att informera om reklamationen.

Eventuella fraktkostnader som uppstår i samband med reklamationen återbetalas inom 14 dagar från den dag vi mottager den reklamerade varan.

Här kan du läsa mer om Garantier och reklamationer samt få tips från oss. 

11. OUTLÖSTA PAKET

Om du av någon anledning inte löser ut ditt paket, får du betala kostnaderna för frakt och eventuell postförskottsavgift. Tänk på att liggtiden på Posten har förkortats till sju (7) dagar! Outlösta paket debiteras en avgift av för närvarande 95:-. Avgiften avser kostnader för returfrakt, hantering och administration och debiteras i efterskott. Vid utebliven betalning vidarebefordras kraven till inkassoservice. Inga undantag görs.

12. UPPHOVSRÄTT 

Innehållet på den här webbplatsen inklusive samtliga immateriella rättigheter är upphovsrättsskyddat och tillhör MEINDL.SE. Informationen på den här webbplatsen, inklusive men inte begränsat till, text, bild, grafik, video, ljud eller andra format eller media, får inte, annat än för ditt personliga, icke-kommersiella bruk eller med skriftligt medgivande, kopieras, reproduceras, förändras, överföras eller lagras i någon form överhuvudtaget. Att modifiera innehållet på den här webbplatsen är förbjudet.

13. INTEGRITET OCH SÄKERHET

MEINDL.SE / Moxter AB bryr oss om och prioriterar din integritet. Det är därför en självklarhet för oss att alltid sträva efter att skydda dina personuppgifter på bästa möjliga sätt. Personuppgifter är allt som kan kopplas till dig som person och kan t.ex. vara namn och kontaktuppgifter, men även uppgifter om ditt köp och dina specialönskemål.

Vårt sätt att samla och lagra information följer bestämmelserna i GDPR (Personuppgiftslagen). Vi kommer under inga omständigheter att lämna ut några personuppgifter utan medgivande från personen ifråga. Detsamma gäller även för e-postadresser.

I vår integritetspolicy kan du läsa mer i detalj om hur och varför vi behandlar dina personuppgifter. Du kan även läsa om hur du kan påverka vår behandling av dina personuppgifter. Därtill redogör vi för om du måste tillhandahålla uppgifterna till oss, varifrån uppgifterna kommer och till vem och vart vi överför dina uppgifter.

Integritetspolicyn skapades i samband med att Personuppgiftslagen (PUL) ersattes av dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) som började gälla den 25 maj 2018.

14. COOKIES

En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att spara på din dator. Cookies används på många webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner. Informationen i en cookie är möjlig att använda för att följa en användares surfande.

För att läsa mer om vilka olika typer av cookies vi använder och syftet med dem, läs vår Cookie policy.

Liknande artiklar