• √ Snabb leverans
  • √ Fri frakt >1000 kr
  • √ Fri retur
Köpvillkor

Köpvillkor

Köpvillkor för Sverige

Dessa allmänna villkor för köp och leverans är tillämpliga på alla köpeavtal som ingås via MEINDL.SE, som ägs av Moxter AB (Org.nr: 556127-1924).

Postadress
Moxter AB
Box 3032
831 03 ÖSTERSUND

Leverans- och Besöksadress
Moxter AB
Chaufförvägen 19 A
831 48 ÖSTERSUND

Kontaktinformation
Telefon: 063-391 64 03
E-post: info@meindl.se

Genom att godkänna och slutföra ett köp på MEINDL.SE accepterar du dessa allmänna villkor. MEINDL.SE/Moxter AB förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa villkor utan att meddela dig i förväg. Den version av köpevillkor som är aktuella när du godkänner din beställning gäller för ditt köp.

1. ALLMÄNT

MEINDL.SE/Moxter AB tillämpar såväl Konsumentköplagen (2022:260) och Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Vi strävar efter att tillhandahålla korrekt och tydlig information om våra varor, priser och erbjudanden. Trots detta kan fel eller brister förekomma på vår webbplats, såsom tekniska fel, typografiska misstag, felaktig produktinformation och lagersaldo samt prisuppgifter. Om du upptäcker något som verkar fel, uppskattar vi om du rapporterar det till oss på info@meindl.se.

Priser, produktbeskrivningar, bilder och specifikationer kan ändras utan förvarning fram till dess att ett köp har genomförts. När din beställning har bekräftats och ett avtal har ingåtts, kan dessa villkor inte ändras utan ditt medgivande. Om vi på MEINDL.SE av misstag anger fel pris eller felaktig information för varor som du har köpt och du inser eller borde ha insett att det är ett misstag, gäller inte det felaktiga priset eller informationen. Om en sådan felaktighet påverkar din beställning kommer vi att informera dig. Du kommer då att ha rätt att antingen häva köpet eller acceptera en justering av din beställning.

Vi reserverar oss för eventuella text- och bildfel, både på webbplatsen och i våra reklamutskick.
All text, grafisk design, logotyper, bilder och annat material på MEINDL.SE är upphovsrättsskyddat och tillhör Moxter AB. Det får inte kopieras eller användas utan tillstånd.

2. BESTÄLLNING

Beställningsvillkor
För att genomföra en beställning måste kund vara myndig, 18 år, eller ha målsmans medgivande. Med kund avses en fysisk eller juridisk person. Alla beställningar är bindande. Om du av misstag gjort en beställning, bör du därför kontakta oss omedelbart, i första hand på 063-391 64 03. Du kan också skicka ett mail till info@meindl.se. MEINDL.SE förbehåller sig rätten att neka kund köp.

Orderbekräftelse
När du gör en beställning får du en skriftlig orderbekräftelse via e-post. Beställningen blir bindande för MEINDL.SE först efter att orderbekräftelsen har skickats. Kontrollera alltid din orderbekräftelse noggrant för att säkerställa att all information stämmer. I orderbekräftelsen finns också en länk till gällande köpvillkor. Om du inte mottagit en orderbekräftelse efter att du lagt en beställning (kontrollera även din skräppost) eller om du upptäcker något fel i orderbekräftelsen, vänligen kontakta oss omedelbart på telefon: 063-391 64 03 eller e-post: info@meindl.se.

Avvikande villkor och slutförsäljning
Vi strävar efter att erbjuda ett brett och aktuellt varusortiment, men reserverar oss för slutförsäljning och eventuella felaktigheter i lagerstatus. Om en vara är slutsåld vid beställningstillfället kommer vi att informera dig så snart som möjligt och avböja beställningen, vilket innebär att inget köpeavtal ingås. Det är inte möjligt att ändra köpeavtalet i efterhand eller genomföra en beställning på en vara som inte finns i lager.

Under kampanjer kan särskilda villkor gälla, exempelvis rabatterade priser, betalningsvillkor eller leveranser. Dessa kampanjvillkor är endast giltiga för de angivna varorna eller tjänsterna och gäller så länge kampanjen är aktiv och varan finns i lager. Vi förbehåller oss rätten att när som helst avsluta eller ändra kampanjer.

Användning av e-postadress
När du gör ett köp på MEINDL.SE godkänner du att din e-postadress kan användas för marknadsföring via e-postutskick från oss. Du har när som helst möjlighet att avregistrera dig från dessa utskick.

3. PRISER

Alla priser på MEINDL.SE anges i svenska kronor (SEK) och inkluderar svensk moms, som för närvarande är 25 %. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser på webbplatsen inför nya beställningar eller framtida erbjudanden.

Vid oförutsedda händelser, som förändringar i den lagstadgade momsen, kan vi behöva justera våra priser för att följa externa regleringar. Sådana prisjusteringar påverkar dock inte pågående eller redan bekräftade köp.

4. BETALNING

För att göra din köpupplevelse på MEINDL.SE enkel, flexibel och trygg erbjuder vi flera betalningsalternativ med Klarna Checkout.

Betalning direkt: Pengarna dras direkt från ditt konto via kortbetalning, Swish eller banköverföring.

Faktura 30 dagar: Betala inom 30 dagar efter att du mottagit din vara. Om betalningen görs i tid tillkommer inga extra avgifter. Klarna kan ta ut påminnelseavgifter vid försenad betalning.

Faktura 60 dagar: Betala inom 30 dagar efter att du mottagit din vara. Avgift tillkommer. Klarna kan ta ut påminnelseavgifter vid försenad betalning.

Delbetala varje månad: Dela upp betalningen i mindre månadsbelopp enligt Klarnas villkor. Vid delbetalning kan ränta och administrativa avgifter tillkomma.

När du använder Klarna som betalningsalternativ gäller Klarnas villkor. Tänk på att du kan välja hur du vill betala vid beställningstillfället, men betalningen görs först när Klarna har godkänt den. De specifika betalningsalternativen som erbjuds via Klarna beror på deras kreditbedömning. Läs mer om Klarnas betalningsalternativ och villkor här: Klarna villkor. Har du övriga frågor gällande Klarna kan du kontakta deras kundservice här: Klarna kundservice.

5. LEVERANS

Lagervara
Lagerförda varor levereras vanligtvis inom 1–3 arbetsdagar. Leveranstiden för din beställning anges tydligt i kassan. Vid hög belastning på webbutiken, som vid reor eller inför högtider, kan leveransen dröja längre än normalt. Vi rekommenderar alltid att vara ute i god tid med din beställning om du tänkt kunna använda din(a) köpta vara(or) vid ett speciellt tillfälle. Om förseningar uppstår kommer vi att informera dig omgående.

Beställningsvara
Om en vara är slut i lager eller att lagersaldot varit felaktigt kontaktar vi dig inom 48 timmar, eller nästkommande vardag efter ditt köp med en uppskattad leveranstid. Leveranstiden för beställningsvaror är vanligtvis upp till 14 arbetsdagar, förutsatt att varan finns i tillgänglig hos tillverkaren. Vi informerar dig om den exakta leveranstiden via e-post eller telefon så snart vi har fått bekräftelse från tillverkaren. Om den angivna leveranstiden är längre än vad du accepterar, har du rätt att avbryta köpet och få full återbetalning.

Om din beställning innehåller både lagerförda varor och beställningsvaror, skickar vi de lagerförda varorna inom 1–3 arbetsdagar och de resterande varorna så snart de finns tillgängliga om inget annat avtalas. Inga extra fraktkostnader tillkommer för de separata leveranserna.

Leveransalternativ

På MEINDL.SE strävar vi efter att erbjuda smidiga och pålitliga leveransalternativ för våra kunder. Vi erbjuder leverans via både Postnord och Schenker eller så kan du välja att hämta ut ditt paket i vår konceptbutik i Östersund. Du väljer ditt föredragna leveranssätt i kassan. Observera att leveranstiden kan variera beroende på vilket alternativ du väljer, vilket specificeras i kassan.

Vi ansvarar för att leverera din vara i felfritt skick. Om du upptäcker skador på varan eller förpackningen vid leverans, vänligen kontakta oss omgående. För att underlätta reklamationen till transportören, dokumentera skadorna och skicka bild på både varan och förpackningen tillsammans med ditt ordernummer till info@meindl.se.

Utlämningsställe
Ditt paket levereras automatiskt till det närmaste utlämningsstället baserat på den leveransadress du angivit. När ditt paket har anlänt får du ett SMS eller annat meddelande med information om vilket utlämningsställe du kan hämta det på. För att hämta ut paketet behöver du visa legitimation och ange kollinummer. Du har upp till sju (7) dagar på dig att hämta ut paketet. Vi rekommenderar att du hämtar ut ditt paket så snart som möjligt efter att du fått avisering för att undvika att det går i retur med debitering som följd.

Hemleverans
Om du valt hemleverans med Postnord får du möjlighet att välja dag och tid som passar dig för leverans. Du kommer att få ett SMS eller e-post dagen före den första möjliga leveranstiden, samt en länk där du kan göra eventuella justeringar för leverans. Observera att du måste vara hemma för att ta emot varorna. Om du inte är hemma kommer paketet att levereras till närmaste ombud.

Hämta i butik
Väljer du alternativet "Hämta i butik" kan du hämta ditt paket i vår konceptbutik i Östersund redan första vardagen efter att du mottagit din orderbekräftelse, om inget annat meddelas till dig via e-post eller telefon. Kontrollera butikens öppettider: Öppettider Meindl Concept Store för smidig uthämtning. Om du vill hämta paketet vid en annan tid, vänligen kontakta oss på 063-391 64 03 så hjälper vi dig.

Vid hämtning behöver du uppvisa en utskriven eller digital orderbekräftelse samt giltig ID-handling. Om någon annan hämtar ut paketet åt dig, ska ombudet kunna visa både sin egen och köparens ID-handling samt orderbekräftelse. Om du vill avbeställa din order, vänligen kontakta vår kundservice på telefon: 063-391 64 03 för snabb hantering.

Outlösta paket
Observera att det är ditt ansvar som mottagare att hämta ut ditt paket inom sju (7) dagar efter att leveransen har slutförts. Om paketet inte hämtas ut och returneras till oss, kommer vi att makulera din beställning och återbetala beloppet via det betalningssätt som användes vid köpet. En returavgift på 100kr debiteras för att täcka returfrakt, hantering och administration. Om du vill att vi skickar paketet på nytt, kontakta vår kundtjänst. Observera att det tillkommer en ny fraktkostnad.

Spåra paket
Du kan spåra din försändelse via Postnord här: spåra din försändelse
Du kan spåra din försändelse via Schenker här: spåra din försändelse

Har du frågor om din leverans eller behöver hjälp med att spåra efter din försändelse, kontakta vår kundservice på info@meindl.se eller 063-391 64 03.

Fraktkostnad
Fraktfri gräns är 1000 kr inkl. moms för standardfrakt till ombud. Väljer du hemleverans tillkommer en fraktkostnad. Fraktkostnaden syns alltid i varukorgen. I ditt köp ingår en (1) fri returfrakt per beställning, förutsatt att du använder den förbetalda returfraktsedeln som medföljde din beställning. Fler returfrakter står du som beställare för. 

Endast i Sverige
Vi levererar endast inom Sverige.

Leveransförsening
Vi gör alltid vårt bästa för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Om en leveransförsening skulle inträffa, kommer vi att kontakta dig omgående. Du har då rätt att acceptera den nya leveranstiden eller häva ditt köp. För att göra detta, vänligen kontakta oss snarast på info@meindl.se eller 063-391 64 03. Om du väljer att häva ditt köp kommer vi att återbetala hela beloppet för din beställning via samma betalningsmetod som användes vid köpet.

Force Majeure
Vi ansvarar inte för förseningar eller uteblivna leveranser som orsakas av omständigheter utanför vår rimliga kontroll, såsom naturkatastrofer, pandemier, krig, strejker, myndighetsbeslut eller andra force majeure-händelser. Vid sådana händelser förbehåller vi oss rätten att förlänga leveranstiden eller, i samråd med kunden, annullera beställningen utan skyldighet att betala kompensation.

6. ÅNGERRÄTT

Som privatperson har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit varan, enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59).

För att utöva din ångerrätt enkelt och smidigt rekommenderar vi att du följer anvisningarna som medföljer din beställning och använder returformuläret samt den förbetalda retursedeln. Om dessa saknas, vänligen kontakta oss på info@meindl.se eller telefon 063-391 64 03 så hjälper vi dig vidare.
Om du saknar returformuläret kan du ladda ner det här: Returformulär
Du kan även använda Konsumentverkets ångerblankett: Konsumentverkets ångerblankett

Vi erbjuder en (1) fri returfrakt per beställning på över 1000 kr, förutsatt att du använder den förbetalda returfraktsedeln som medföljde din beställning. För att skydda varan vid en retur rekommenderar vi att du återanvänder det yttre emballaget som din eller dina varor levererades i.

Om du väljer att returnera din beställning på annat sätt än vårt erbjudna alternativ, ansvarar du för returkostnaden samt risken för beställningen tills den når oss. I sådant fall, för att vi ska kunna hantera din retur effektivt, vänligen inkludera följande information: ordernummer, namn, telefonnummer och e-postadress.

Returer skickas till:
Moxter AB
Chaufförvägen 19 A
831 48 ÖSTERSUND

Varan får inte ha använts mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper och funktion. Prova varan inomhus och hantera den varsamt. Varor ska returneras med originaletiketter och i originalemballage, då dessa är viktiga för varans värde. Om varan hanterats mer än nödvändigt eller om viktiga delar saknas och varan därför har minskat i värde, förbehåller vi oss rätten att göra ett avdrag motsvarande varans faktiska värdeminskning. Vi kommer att kontakta dig med ytterligare information om detta uppstår.

Återbetalning sker via samma betalningssätt som användes vid köpet och inkluderar frakt, skatt samt eventuella avgifter. Återbetalningen genomförs senast 14 dagar från det att vi mottagit din beställning och godkänt returen.

Särskilt för gåvor på köpet
Vid köp där en gåva ingår utan extra kostnad, ska gåvan returneras om hela din beställning returneras. Om du inte returnerar gåvan, kommer du att debiteras för gåvans värde samt fraktkostnaden. Om du endast returnerar delar av din beställning och du uppfyller villkoret för att få gåvan, behöver du inte returnera gåvan.

Undantag från ångerrätten
Ångerrätten gäller inte för varor som av hälso- eller hygienskäl är förseglade och där förseglingen har brutits, exempelvis skovårdsprodukter samt för specialtillverkade produkter enligt kundens önskemål och livsmedel.

7. BYTEN

Om du önskar göra ett byte, lägg en ny beställning för den vara du önskar i stället. Du kommer att få en ny orderbekräftelse samt betalningsinformation. Returnera sedan den ursprungliga varan, rekommenderat enligt de anvisningar som medföljde din beställning, dvs. att du använder returformuläret och den förbetalda returfraktsedeln. Väljer du en annan fraktmetod ansvarar du för både returkostnaden och risken för varan tills den når oss. När vi har mottagit och hanterat din retur kommer vi att makulera beställningen och återbetala beloppet via samma betalningsmetod som användes vid köpet. Läs mer under avsnitt 6. Ångerrätt.

Om du har några frågor om returer eller byten, är du välkommen att kontakta oss på info@meindl.se eller via telefon 063-391 64 03.

8. REKLAMATION

MEINDL.SE/Moxter AB följer Allmänna Reklamationsnämndens riktlinjer för reklamationer och åtar oss att reparera eller ersätta varor med defekter eller skador orsakade av fabrikationsfel. Du har rätt att reklamera en vara inom tre (3) år + två (2) månader från inköpsdatum om ett fel upptäcks. För att behålla rätten till reklamation ska felet anmälas inom skälig tid, vilket normalt innebär inom två (2) månader från att felet upptäcktes. OBS! Kvitto eller annat inköpsbevis är ett krav för att kunna reklamera en vara och ska alltid uppvisas. 

Om du handlat hos en återförsäljare

Tänk på att du alltid ska vända dig till den butik/återförsäljare där varan köptes för att inleda ett reklamationsärende. Butiken gör en första bedömning av reklamationen.

Om du handlat på MEINDL.SE

För att upprätta ett reklamationsärende, vänligen kontakta oss på e-post: info@meindl.se eller telefon: 063-391 64 03. För en smidig hantering, inkludera kvitto, ordernummer eller ett annat giltigt köpebevis, exempelvis ett kontoutdrag som visar att varan är köpt hos oss samt bilder för att möjliggöra en första bedömning. 

Efter första kontakt och enligt överenskommelse ska defekta varor som är köpta på MEINDL.SE skickas till:
Moxter AB
Chaufförvägen 19 A
831 48 ÖSTERSUND

Vid godkänd reklamation kan du ha rätt till reparation, en ny vara, prisavdrag eller hävning av köpet. I första hand har vi enligt konsumentköplagen (2022:260) rätt att reparera eller ersätta din vara vid godkänd reklamation. I andra hand görs ett prisavdrag från den ursprungliga summan och i tredje hand hävs köpet och du återbetalas då inom 14 dagar från godkänd reklamation. Detta sker via det betalningssätt som användes vid köpet eller enligt överenskommelse med dig som kund.

Tänk på oss som hanterar dina skor. Varor som skickas för reklamation eller service bör vara rengjorda för att vi ska kunna undersöka, testa och utvärdera varans kvalitet och funktion. Ett värdeminskningsavdrag kan komma att göras om varan har hanterats på ett sätt som överstiger normalt bruk, om den skadats genom en olyckshändelse eller om den visar tecken på bristande skötsel, vilket kommer specificeras till dig som kund.

Vi rekommenderar att ni plockar ur era innersulor innan ni skickar dem till oss, då vi inte kan garantera att dom återlämnas. Detta beror på att varan skickas vidare till tillverkaren vid en godkänd reklamation.

Service/tjänster
Vi erbjuder olika tjänster, t.ex. byte av sulor och reparationer. Dessa tjänster omfattas av samma reklamationsrätt som vid köp av varor.

Om du inte är nöjd med en tjänst, t.ex. om bytet av sulor inte är korrekt utfört, har du rätt att reklamera tjänsten inom tre (3) år + två (2) månader från att den utfördes.

Om en tjänst inte genomförts som avtalat, t.ex. att sulorna inte är av rätt kvalitet eller inte byts på rätt sätt, rättar vi till felet eller erbjuder en lösning som ersättning eller återbetalning.

Vid reklamation av våra tjänster tillämpar vi samma regler som för varor, och du kan alltid kontakta oss för hjälp om du inte är nöjd med resultatet. Kontakta oss via e-post info@meindl.se eller telefon 063-391 64 03 för att upprätta ett reklamationsärende.

9. TVIST

Om du har klagomål eller synpunkter på varor som du köpt från oss är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på telefon 063-391 64 03, via epost: info@meindl.se eller vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) via deras hemsida www.arn.se eller via post till Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.

Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats här: Tvistlösning på nätet.

10. UPPHOVSRÄTT 

Innehållet på den här webbplatsen inklusive samtliga immateriella rättigheter är upphovsrättsskyddat och tillhör MEINDL.SE / Moxter AB. Informationen på den här webbplatsen, inklusive men inte begränsat till, text, bild, grafik, video, ljud eller andra format eller media, får inte, annat än för ditt personliga, icke-kommersiella bruk eller med skriftligt medgivande, kopieras, reproduceras, förändras, överföras eller lagras i någon form överhuvudtaget. Att modifiera innehållet på den här webbplatsen är förbjudet.

11. INTEGRITET OCH SÄKERHET

MEINDL.SE / Moxter AB bryr oss om och prioriterar din integritet. Det är därför en självklarhet för oss att alltid sträva efter att skydda dina personuppgifter på bästa möjliga sätt. Personuppgifter är allt som kan kopplas till dig som person och kan t.ex. vara namn och kontaktuppgifter, men även uppgifter om ditt köp och dina specialönskemål.

Vårt sätt att samla och lagra information följer bestämmelserna i GDPR (Personuppgiftslagen). Vi kommer under inga omständigheter att lämna ut några personuppgifter utan medgivande från personen ifråga. Detsamma gäller även för e-postadresser.

I vår integritetspolicy kan du läsa mer i detalj om hur och varför vi behandlar dina personuppgifter. Du kan även läsa om hur du kan påverka vår behandling av dina personuppgifter. Därtill redogör vi för om du måste tillhandahålla uppgifterna till oss, varifrån uppgifterna kommer och till vem och vart vi överför dina uppgifter.

Integritetspolicyn skapades i samband med att Personuppgiftslagen (PUL) ersattes av dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) som började gälla den 25 maj 2018.

12. COOKIES

En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att spara på din dator. Cookies används på många webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner. Informationen i en cookie är möjlig att använda för att följa en användares surfande.

För att läsa mer om vilka olika typer av cookies vi använder och syftet med dem, läs vår Cookie policy.

Liknande artiklar