Köpvillkor

1. ALLMÄNNA VILLKOR

MEINDL.SE / Moxter AB tillämpar såväl Konsumentköpslagen som Distansavtalslagen. För att genomföra en beställning måste kund vara myndig, 18 år, eller ha målsmans medgivande. Med kund avses en fysisk person.

Produkter och sortiment
Vi gör alltid vårt yttersta för att presentera varorna så verklighetstroget som möjligt, men kan inte garantera att din skärm återger produkterna korrekt. Skulle något se felaktigt ut ber vi dig hjälpa oss genom att rapportera felet. Vidare reserverar vi oss för förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp gått igenom.

2. BESTÄLLNING

Inkommande beställning besvaras med en skriftlig orderbekräftelse via mail. Beställning är bindande från MEINDL.SE efter att orderbekräftelse skickats till kund. Om du inte fått en orderbekräftelse efter lagd order, vänligen kontakta oss på meindl@moxter.se eller ring 063-55 66 66 (kontorstider).

MEINDL.SE förbehåller sig rätten att neka kund köp. Alla beställningar anses bindande. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss omedelbart på meindl@moxter.se eller 063-55 66 66 (kontorstider).

Skulle en vara inte finnas på lager kontaktar vi dig och restnoterar den. När vi får in den restnoterade varan skickar vi den till dig. Om du inte önskar den restnoterade varan kan du alltid kontakta oss och avboka den.

3. PRISER

Alla priser anges inklusive svensk moms, för närvarande 25% och anges i svenska kronor. MEINDL.SE reserverar sig för momshöjningar och andra prisförändringar som vi inte kan råda över. Avgift för frakt och ev. fakturaavgift tillkommer. Vi kommer vid eventuell prishöjning kontakta kunden och erbjuda kunden att häva köpet.

4. BETALNING

Klarna Checkout
Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst. En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Vilka betalsätt som erbjuds dig beror på Klarnas kreditbedömning. De vanligaste betalningsmetoderna är dock faktura, delbetalning, kort, banköverföring eller annan direktbetalning. Allt är lika säkert.

Läs mer om Klarnas villkor i kassan.

5. LEVERANSTID

Som privatperson skickas ditt paket med PostNord Mypack. Om du beställer innan 14:00 på vardagar får du oftast lagerförda varor inom 1-2 dagar. Vi skickar varor från vårt lager i Östersund alla vardagar. Beställningsvaror har andra leveranstider som du får meddelande om till din mailadress. MEINDL.SE kan inte hållas ansvarig att leverera slutsåld eller utgången produkt.

Utlämningsställe
Med PostNord kommer ditt paket automatiskt till det utlämningsställe som ligger närmast den leveransadress du uppgett. När ditt paket kommit fram får du ett sms eller annat meddelande där det står vilket utlämningsställe du ska gå till. När du hämtar ut ditt paket behöver du visa upp legitimation och kollinummer. Du har upp till 14 dagar på dig att hämta ut det paket du har beställt.

Leveransförsening
Om leveransförsening av någon anledning uppstår kommer vi att kontakta dig. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Du som kund har dock rätt att häva köp vid leveransförsening. Om du betalat i förskott får du pengarna tillbaka utan kostnad. Meddela oss omgående på meindl@moxter.se eller 063-55 66 66 (kontorstider).

Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss. MEINDL.SE förbehåller sig rätten att friskriva sig från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid leveransförsening.

Endast i Sverige
Observera att vi endast levererar produkter inom Sverige.

6. FRAKTKOSTNAD

Fraktfri gräns är 1000 kr inkl.moms.  Fraktkostnaden syns alltid i varukorgen. I ditt köp ingår en (1) eventuell fri returfrakt. Fler returfrakter står konsumenten för.

7. GARANTI

Vi vill att alla våra kunder ska vara 100% nöjda med deras köp. Om du får problem med en produkt kontakta oss. Normalt står kunden för fraktkostnad till serviceverkstad. Kvittot på betald vara gäller som garantisedel. Spara därför alltid kvittot under garantitiden!

8. ÖPPET KÖP / ÅNGERRÄTT

MEINDL.SE /Moxter AB tillämpar Distans- och hemförsäljningslagen. Det innebär att du som konsument (gäller ej företag) har rätt att ångra ditt köp genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. Ångerrätten gäller inte följande produkter: elektronik, varor som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats och förseglingen brutits, varor som specialtillverkats efter konsumentens önskemål samt livsmedel. Varan skall returneras i oförändrat skick och i originalemaballaget. MEINDL.SE förbehåller sig rätten att debitera konsument 10% av varans värde om något skulle saknas, exempelvis bruksanvisning eller kartong. Använd den kartong du fick från oss och den bifogade returetiketten du fick med leveransen. Returer som skickas mot postförskott löses ej ut.

Kontakta oss innan du skickar tillbaka produkten. Om du har betalat i förskott får du pengarna tillbaka inom 14 dagar efter att vi mottagit returen. Återbetalning sker med samma betalningssätt som vid köpet och inkluderar frakt, skatt och ev avgifter. MEINDL.SE står för en (1) fri returfrakt. Fler returfrakter står konsument för. 

Vid frågor är du välkommen att maila meindl@moxter.se eller ringa oss på 063-55 66 66 (telefontider).

9. VID RETUR / BYTE

Använd den kartong du fick ifrån oss vid retur och den bifogade returetiketten du fick med leveransen. Returadressen finns förtryckt på returetiketten.

Bifoga returformuläret. Klicka här för att ladda ned returformuläret. Det går också bra att använda Konsumentverkets ångerblankett.

Vi står endast för en (1) fri frakt över 1000 kr samt en (1) fri returfrakt. Om du inte har fått med en returetikett, kontakta service@moxter.se.

Du kan alltid kontakta oss om du har några funderingar om returen.

10. REKLAMATION

MEINDL.SE / Moxter AB tillämpar Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer vid reklamationer. Därmed åtar vi oss att byta ut felaktiga eller trasiga produkter. Konsumenten har tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.

Kontakta oss på service@moxter.se så snart du upptäckt ett fel.

Tänk på att inte lösa ut paket med synliga fel som kan ha påverkat skicket på varan du beställt. Gör en reklamation till transportföretaget direkt på utlämningsstället och be dem skicka tillbaka paketet till MEINDL.SE och skriva anledningen till returen på paketet. Maila sedan till service@moxter.se för att informera om reklamationen.

Eventuella fraktkostnader som uppstår i samband med reklamationen återbetalas inom 14 dagar från den dag vi mottager den reklamerade varan.

11. OUTLÖSTA PAKET

Om du av någon anledning inte löser ut ditt paket, får du betala kostnaderna för frakt och eventuell postförskottsavgift. Tänk på att liggtiden på Posten har förkortats till 14 dagar! Outlösta paket debiteras en avgift av för närvarande 95:-. Avgiften debiteras i efterskott. Vid utebliven betalning vidarebefordras kraven till inkassoservice. Inga undantag görs.

12. SÄKERHET

Vårt sätt att samla och lagra information följer bestämmelserna i PUL (Personuppgiftslagen). Vi kommer under inga omständigheter att lämna ut några personuppgifter utan medgivande från personen ifråga. Detsamma gäller även för e-postadresser.

13. COOKIES

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.